Pràctica 3: Problemàtica social a Llagostera

L'entrada de l'escola Lacustària

Llagostera és una població d'uns 8.300 habitants situada a la comarca del Gironès. Consta de dues escoles públiques, i ens centrarem en una d'elles, la que està situada al turó del Puig. L'escola Lacustària té dues portes d'accés al centre; una d'elles actualment utilitzada per l'alumnat i l'altre per la docència. Ambdues portes tenen grans problemes pel que fa a l'aparcament i a l'espai que hi ha davant l'escola per esperar l'obertura d'aquesta. A l'hora d'entrar i sortir, les famílies i els infants se senten envoltats per cotxes que els dificulten la seva tranquil·litat.

Fa uns anys es va canviar la porta d'entrada al centre, però es va veure que no era una bona solució, ja que l'entrada dels mestres encara era més petita i perillosa. Vist que no era la millor solució, es va tornar a utilitzar la porta principal com a accés d'entrada, quedant així, el problema, sense resoldre.

Actualment, la majoria de la població de Llagostera veu la necessitat de trobar una solució, però sembla que aquesta mai arriba.

Hi ha una solució possible?

SITUACIÓ EN EL MAPA:


HORES D'ENTRADA I SORTIDA:
L'horari de l'escola és de 9:00h a 13:00h i de 15:00h a 17:00h.
El trànsit es talla a primera hora del matí, de 8:40h a 9:10h i a la tarda de 16:45h a 17:15h


PUNTS DE VISTA:
Membre representant de la comunitat de veïns del barri

Els veïns de la zona moltes vegades troben dificultats per accedir als seus garatges. Així doncs aquests estan força descontents, ja que han d'adaptar les seves hores d'arribada i sortida amb les de l'escola per tal de no trobar-se el trànsit tallat o bé cotxes mal aparcats davant de casa seva.

Les diferents propostes que han pensat són:

  • No tallar el trànsit i que els familiars vetllin per la seguretat dels seus fills/es
  • Entrar per una altra porta
  • Construir una tanca de seguretat a la vorera


Membre representant del Consell Escolar (en representació de les famílies i mestres de l'escola)

Pel que fa a les opinions de les famílies i el claustre, hi ha diverses versions, sobretot tenint en compte el mitjà de desplaçament amb el qual porten i recullen els seus fills a l'escola.

Les famílies que resideixen a les urbanitzacions, les quals estan allunyades de l'escola, tenen la necessitat de portar i recollir als seus fills en cotxe; aquests es troben amb la problemàtica que no hi ha zona d'aparcament i, per tant, si volen aparcar han de fer-ho lluny. Així doncs, defensen que caldria construir un pàrquing al costat de l'escola per facilitar aquesta situació.

Per altra banda, sobretot els casos de les famílies que venen a peu a l'escola, expressen que el lloc d'entrada i sortida de l'escola no és prou segur per als nens i nenes. Hi ha alumnes que per proximitat podrien anar sols a l'escola però a casa els fa por a causa de la inseguretat del carrer.

Alcaldessa (en representació de tots els membres de l'ajuntament i la policia local)

Els policies responsables de vetllar per la seguretat dels infants a les hores d'entrada i sortida de l'escola creuen que és perillós accedir per la porta que ho fan actualment, ja que aquesta dóna directament al carrer no de vianants. L'actuació principal és tallar el trànsit durant 30 minuts per evitar que algun alumne prengui mal o hi hagi un accident amb un cotxe. Per les famílies que venen a peu no hi ha cap problema, però pels infants que els vénen a recollir en cotxe, si els familiars arriben una vegada el trànsit ja està tallat, no troben aparcament pels voltants i se'ls fa complicat accedir a l'escola amb el vehicle.

L'ajuntament proposa recuperar el servei de transport escolar que es va deixar d'oferir per motius econòmics.

PROPOSTA DIDÀCTICA:
A continuació us proposem preparar una dramatització en grups de 3 persones, per tal de cada una tingui un rol i es discuteixin els punts de vista explicats. Prèviament a la realització d'aquesta es proposa dur a terme una pluja d'idees a l'aula amb els avantatges i desavantatges del tancament del carrer.

Aquí us deixem un exemple de la dramatització:
Vídeo exemple de dramatització


2 comentaris:

  1. Bona tarda, som la Mireia Aumatell, la Carla Grabulosa i la Núria Pons.

    Després de revisar el vostre blog, trobem pertinent valorar-lo molt positivament pels següents motius:

    En primer lloc, es tracta una problemàtica molt propera a la realitat i a la quotidianitat dels infants. D'aquesta manera, es presenten continguts rellevants fent que ells mateixos es vegin involucrats i formin part de la mateixa problemàtica. A més, la informació es presenta d'una manera clara, concisa i comprensible, tot utilitzant recursos visuals com el mapa, el qual promou el desenvolupament de les habilitats geogràfiques treballades al projecte. La problemàtica, a més, incita als infants a la reflexió crítica.

    Segonament, la proposta didàctica plantejada en relació a la problemàtica està directament relacionada amb la realitat, de manera que promou uns aprenentatges aplicables a diferents contextos i és una activitat que permet la reflexió i accepta diferents punts de vista i opinions com a resposta correcta.

    Finalment, l'exemple de dramatització mostra d'una manera clara i comprensible la problemàtica tractada. A més, valorem molt positivament el fet d'anomenar amb lletres els càrrecs que assoleix cada personatge del vídeo.

    En general, puntuem molt positivament la vostra proposta. Molt bona feina noies!

    ResponElimina
  2. Bones!

    Per començar us volem comentar que creiem que és una problmàtica molt rellevant pels alumnes. Les dades són molt interessants i estan explicades de manera clara. El fet que molts alumnes tinguin la possibilitat d'anar a l'escola a peu però la inseguretat del carrer faci que hagin d'anar acompanyats fa que ells tinguin un paper clar en aquest debat.

    La dramatització ens sembla molt interessant i creiem que es podria dur a terme a l'escola i incloure als alumnes al debat, el seu punt de vista també pot ser molt interessant. Es podria fer una pluja d'idees a l'aula amb els avantatges i desavantatges de tancar el carrer, i després fer participar a dos o tres alumnes amb representació de la resta.

    Finalment, ens ha agradat molt el vídeo, tant la imatge com el so són de molta qualitat.

    En resum, creiem que la problemàtica està molt ben triada i es pot aplicar a l'aula fàcilment.

    ResponElimina